بیماری های مربورط به پروستات
نوشته شده توسط : سحر

انواع بیماری پروستات و علل و علائم آن.
درست است که مشکلات پروستات بعد از 50 سالگی شایع است ، اما خبر خوب این است که کارهای زیادی می توان در مورد آن انجام داد. بدون مقدمه ، در این بخش بهداشت مرطوب انواع بیماری های پروستات و مشکلات مربوط به آن را معرفی می کنیم.

پروستات چیست؟
پروستات یک غده کوچک در مردان است که به تولید مایع منی کمک می کند. درست در زیر مثانه در مقابل راست روده ، در اطراف لوله ای که ادرار و مایع منی را از بدن خارج می کند ، قرار دارد.

با افزایش سن بزرگ می شود. اگر پروستات شما بیش از حد بزرگ شود ، می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند.
اندازه طبیعی یک پروستات چقدر است؟
ابعاد یک پروستات سالم تا میانسالی ، حدود 40 سالگی ثابت می ماند. اندازه پروستات را می توان به سه دسته "کوچک" ، "متوسط" و "بزرگ" تقسیم کرد. با این حال ، متخصصان اورولوژی حجم را ویژگی پروستات می دانند نه وزن. این اطلاعات را می توان با سونوگرافی (سونوگرافی) به دست آورد. به طور کلی ، اندازه طبیعی پروستات به ارتفاع 3 سانتی متر ، عرض 4 سانتی متر ، ضخامت 3 سانتی متر و شکل بلوط آن تعبیر می شود.

اندازه پروستات چقدر باید باشد؟
میانگین حجم کل پروستات 20 سی سی یا حدود 20 گرم است ، اما به خاطر داشته باشید که این تعداد در افراد مختلف متفاوت است. با این حال ، به طور معمول ، اندازه های مختلف پروستات را می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد:

پروستات کوچک بین 30 تا 40 میلی لیتر.

حجم پروستات به طور متوسط ​​40 تا 80 میلی لیتر است.

حجم پروستات بزرگ بین 40 تا 100 میلی لیتر است.

از سن 40 سالگی ، پروستات شروع به رشد می کند. با هیپرپلازی خوش خیم پروستات ، پروستات می تواند چهار تا پنج برابر بزرگتر از اندازه طبیعی آن باشد.

حجم طبیعی پروستات در سنین مختلف.
فرمول محاسبه حجم پروستات
سه روش معمول برای اندازه گیری اندازه پروستات وجود دارد:

معاینه پروستات با انگشت در مقعد و راست روده.

2- سونوگرافی پروستات از طریق شکم

3_دقیق ترین روش استفاده از سونوگرافی ترانس رکتال - TRUS- (سونوگرافی از طریق مقعد و راست روده) است که برآورد حجم پروستات با کمک پروستات بیضوی بر اساس تعیین ارتفاع (H) ، عرض (W) و طول (L) پروستات Y با فرمول زیر بدست می آید.

ارتفاع x عرض x طول 0.523

اندازه پروستات برای جراحی
جراحی بسته معمولاً بر روی پروستات با وزن کمتر از 80 گرم و با استفاده از متد بسته متداول تر که TURP نامیده می شود ، انجام می شود ، به این معنی که بافت پروستات با دستگاه مخصوص از طریق مجرای ادرار بریده شده و تخلیه می شود. اگر وزن پروستات بیش از 80 گرم است ، جراحی پروستات باز یا پروستاتکتومی باز مورد نیاز است. در این روش ، پس از برش جراح از ناف تا استخوان شرمگاه ، مثانه باز شده و بافت پروستات برداشته می شود.
انواع پروستاتیت
در اینجا 4 نوع پروستاتیت وجود دارد:
1- پروستاتیت باکتریایی حاد
این نوع کمترین شیوع را دارد. در صورت عدم درمان ، تهدید کننده زندگی است. و این ساده ترین نوع پروستاتیت برای تشخیص است.
2- پروستاتیت باکتریایی مزمن
این هیچ علامت جدی ایجاد نمی کند و طی چند سال ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در مردان جوان و میانسال شایع است و باعث عفونت های مکرر مجاری ادراری می شود.
پروستاتیت مزمن یا سندرم درد مزمن لگن
این بیماری باعث درد و ناراحتی در کشاله ران و لگن می شود و در هر سنی ممکن است رخ دهد.
پروستاتیت التهابی بدون علامت
پروستات متورم شده است ، اما هیچ علامتی ندارد. معمولاً وقتی پزشک سعی می کند بیماری دیگری را تشخیص دهد ، کشف می شود.
انواع بیماریهای پروستات
هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH): همچنین به عنوان بزرگ شدن پروستات در مردان شناخته می شود ، رشد پروستات سالم نیست. BPH تمایل دارد با افزایش سن در همه مردان افزایش یابد. با این حال ، تنها در نیمی از مردان علائم BPH وجود دارد که نیاز به درمان دارد. BPH باعث سرطان پروستات نمی شود ، اگرچه هر دو در مردان مسن شایع است.

 

سرطان پروستات: سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان است (همراه با سرطان پوست). تقریباً از هر شش مرد یک نفر در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می شود. همانند BPH ، خطر سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می یابد. تقریباً از هر سه مرد مبتلا به سرطان پروستات دو نفر بالای 65 سال سن دارند.

 

پروستاتیت: برخلاف اکثر مشکلات پروستات ، پروستاتیت (التهاب یا عفونت پروستات) در مردان جوان و میانسال شایع تر است. فقط 5 تا 10 درصد هو
یضهلوس
انزال دردناک
علائم و نشانه های شبیه آنفلوانزا در صورت ابتدایی به پروستاتیت باکتریایی بروز شد.
تشخیص
متخصص ابتدا تشخیص افتراقی (سیستماتیک) انجام داد و ابتلا به دیگر عوارض عامل بروز مشابه را رد کرد. سپس متخصص بیماری بیمار و علائم وی را مورد بررسی و معایناتی مانند معاینه انگشتی مقعد انجام داد.

آزمایشات تشخیصی اولیه موارد زیر را شامل می شوند:

آزمایش ادرار: پزشک نمونه ادرار را برای آنالیز و بررسی وجود نشانه های عفونت در ادرار به آزمایشگاه شفرستدد.
آزمایش خون: پزشک نمونه خون گرفته شده از بیمار را برای بررسی وجود نشانه های عفونت و سایر ناراحتی های پروستات به آزمایشگاه شفرفرست.
ماساژ پروستات: پزشک در موارد نادر پروستات را ماساژ می کند و ترشحات را آزمایش می کند.
آزمایشات تصویربرداری: پزشک بعنوان دستور سی تی اسکن مجاری ادراری و پروستات یا سونوگرافی پروستات مورد نیاز. نسبت سیادی ها به رادیوگرافی تصاویر دقیقترتر و پرجزئیاتی را به دست تهیه کنید. سونوگرافی قابل تصویربرداری است که در آن از امواج مافوق صوت بهره گرفته است.
پزشک با توجه به علائم و نتایج آزمایشات تشخیص داده است که بیمار به کدام یک از انواع پروستاتیت فعال شده است:

التهاب پروستات باکتریایی حاد: این عارضه غالباً پیآمد وجود باکتری در غده پروستات است ، معمولاً به صورت ناگهانی شروع می شود و علائم و نشانه های آن آنفلوانزا دارد که تب و لرز ، حالت تهوع و استفراغ را شامل می شود.
التهاب پروستات باکتریایی مزمن: اگر آنتی بیبیک باکتریهای مولد پروستات را از بین نبرد ، عفونت عود خود یا درمان آن را دشوار انجام دهید. بین دو حمله پروستاتیت باکتریایی مزمن هیچ علامتی بروز نمی کند یا علائم جزیی است.
التهاب پروستات مزمن یا سندرم درد مزمن لگن: این نوع از التهاب و عفونت پروستات شایع ترین نوع پروستاتیت است و عامل باکتریایی ندارد. علت دقیق عارضه غالباً مشخص نیست. علائم برخی آقایان در تمام مدت بیماری یکسان است و عده ای دیگر به صورت چرخه تجربه کرده اند ، یعنی به تناوب کمتر و بیشتر شده است.
پروستاتیت التهابی بدون علامت: این نوع التهاب پروستات علامتی ندارد و به طور کلی به صورت تصادفی و در صورت انجام آزمایش برای بررسی ابتدایی به سایر بیماری های تشخیص داده شده است. این عارضه نیازی به درمان ندارد.
در صورت بروز علائم پروستات چه کار کنیم؟
اگر یک یا چند نشانه از پروستات را داشته باشید ، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید. حتی شرایط خوش خیم (غیر سرطانی) پروستات مانند بزرگ شدن پروستات ، نیاز به مراقبت به موقع پزشکی دارد ، بنابراین درمان پروستات را به تعویق نیندازید انجام می دهد. سرطان پروستات معمولاً به راحتی قابل درمان است و در مرحله اولیه تشخیص داده می شود.

درد یکی از شایع ترین علائم پروستات است که به طور کلی ناگهانی و همراه با شدت شدید ، لرز ، در اعضای مفصلی و عضلانی و خستگی عمیق آغاز می شود. علاوه بر این ، ممکن است در ناحیه آلت تناسلی و پشت بیضه ، درد در ناحیه کمر و احساس پرتقال داشته باشید.

توجه داشته باشید که در ابتدا ، سرطان پروستات علائمی ایجاد نمی کند. با رشد سرطان ، ممکن است در ادرار کردن نیز مشکل داشته باشید. برخی از مردان به خصوصی در شب به دفعات زیاد ادرار می کنند. برخی نیز درد یا سوزش در حین دفع ادرار ، خون در ادرار یا بیماری منی ، درد در پشت ، باسن یا لگن و انزال دردناک دارند.


درمان عفونت پروستات
در طول درمان ، پزشک ممکن است خرید کند که مایعات را برای کمک به حذف باکتری افزایش داده است. احتمالا اجتناب از الکل ، کافئین و غذاهای اسیدی و تند مفید باشد.

برای پروستاتیت باکتریایی ، آنتی بیوتیک ها یا ضد میکروب ها به مدت 6 تا 8 هفته مصرف کنید. اگر عفونت شدید حاد داشته باشد ، ممکن است به بستری شدن نیاز داشته باشید. در طول این مدت ، مایعات و آنتی بیوتیک ها را به صورت داخل وریدی وارد کردید.

یک عفونت باکتری مزمن به مصرف حداقل شش ماه آنتی بیوتیک نیاز دارد. این کار برای جلوگیری از عفونت های مکرر است. پزشک شما همچنین ممکن است داروهای مسدودکننده ای به را تجویز کند تا عضلات مثانه را شل کند و تاثیر را کاهش دهد.

اگر در مثانه انسداد یا مشکلات آناتومیکی دیگری باشد ، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید که می توانید با بردن بافت اسکار ، باعث پیشرفت جریان و ذخیره ی ادرار شود.
آمادگی بیمار
در مواردی که رکتوم پر می شود از استفاده شما می شود. بیمار باید از نظر علائم پروستاتیت و بیماری بیماری دریچه ای بررسی شود. بهتر است بیمار آسپیرین و NSAID را حداقل از ۷ روز قبل قطع کرده و همچنین داروهای آنتی کواگولان باید قطع شود.

پروفیلاکسی آنتی بیوتیک با فلوروکینولون ها برای همه کاری که انجام می شود. در درمان دریچه ای قلبی پروفیلکسی مثل سایر اعمال جراحی استفاده می شود. از بی حسی موضوعات استفاده شده و بیهوشی عمومی لازم نیست. میزان درد در جوان ها بیشتر از پیرها است.





:: برچسب‌ها: بیماری های مربورط به پروستات ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: